Συμβουλές για τις πανελλαδικές εξετάσεις

Οι πανελλαδικές εξετάσεις έφτασαν και μαζί με αυτές το άγχος και η αγωνία γονιών και μαθητών έχει χτυπήσει κόκκινο! Από σήμερα χιλιάδες είναι οι μαθητές που καλούνται να αγωνιστούν για μια θέση στη σχολή της επιλογής και της αρεσκείας τους!

Τώρα ήρθε η στιγμή να αποδώσουν οι κόποι και οι μελέτες ετών. Ακόμη και τώρα, την τελευταία στιγμή οι μαθητές καλούνται να καλύψουν τα τελευταία τους κενά, να ξεφυλλίζουν τα βιβλία πυρετωδώς για μια τελική επανάληψη, να ψάχνουν τα θέματα sos και μέσα σε όλα αυτά να εξημερώσουν ένα μεγάλο θεριό που τα πολεμά και δεν είναι άλλο από... το τεράστιο άγχος τους. Μία ερώτηση ταλανίζει αυτή την περίοδο το μυαλό τόσο των μαθητών όσο και των οικογενειών τους… «θα τα καταφέρουμε;» Δυστυχώς το άγχος είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει μεγάλα ελλείμματα και έντονη σύγχυση στις πνευματικές λειτουργίες των μαθητών με αποτέλεσμα οι επιδόσεις τους στις εξετάσεις να μην είναι οι προσδοκώμενες.

Εμείς δίνουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές που αφορούν τόσο τους γονείς όσο και τους μαθητές σε αυτή την απαιτητική περίοδο που περνούν…

  • Οι μαθητές φτάνοντας στην τελική ευθεία των πανελληνίων εξετάσεων θα πρέπει να έχουν ρεαλιστικούς στόχους για τις προσδοκίες τους σε συνάρτηση πάντα με τις μέχρι τώρα επιδόσεις τους. Για παράδειγμα ένας μαθητής που πάντα κυμαινόταν σε χαμηλές βαθμολογίες δεν μπορεί ξαφνικά να απαιτεί θέση σε υψηλόβαθμα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Το ίδιο ισχύει φυσικά και για την οικογένεια του μαθητή. Το οικογενειακό περιβάλλον θα πρέπει να γνωρίζει τις ικανότητες του παιδιού και να μην το φορτώνει με επιπλέον άγχος και πίεση για μια κατάσταση στην οποία το παιδί ίσως και να μην είναι σε θέση να ανταπεξέλθει. Έχοντας λοιπόν κάνει έναν ορθό απολογισμό αμέσως θα ξέρετε τι περιμένετε και οι προσδοκίες σας θα είναι σαφώς πιο ρεαλιστικές. Γεγονός που θα φέρει μεγαλύτερη ηρεμία στο παιδί και την οικογένεια.
  • Οι γονείς θα πρέπει να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον στο σπίτι και να στηρίξουν τις επιλογές του παιδιού τους. Η έντονη πίεση, τα συνεχή τηλέφωνα για το που είναι και τι κάνει, το επικριτικό ύφος « στα έλεγα εγώ, όταν έπρεπε να διαβάσεις δεν διάβαζες κ.λ.π.» δεν έχουν να προσφέρουν απολύτως τίποτα στην συγκεκριμένη περίοδο. Το μόνο που θα επιτύχουν είναι εντάσεις, φωνές, νεύρα και από τις δύο πλευρές και φυσικά αποπροσανατολισμός του στόχου. Και ο στόχος αυτή την στιγμή είναι ότι παλεύουμε ομαδικά για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
  • Η οικογένεια είναι αυτή που θα γίνεται αποδέκτης του άγχους και της πίεσης του μαθητή. Δείξτε κατανόηση και υπομονή όταν τα παιδιά θα ξεσπάσουν σε εσάς. Είναι μια δύσκολη περίοδος που όμως θα περάσει γρήγορα. Συμπαρασταθείτε τους και ενθαρρύνεται τους όσο πιο πολύ μπορείτε. Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά η στήριξη από την οικογένεια. Είναι η μισή τους επιτυχία.
  • Οι μαθητές πολύ συχνά πιστεύουν πώς το να ξενυχτίσουν την τελευταία νύχτα με ένα βιβλίο στο χέρι θα κατορθώσουν να καλύψουν τα κενά ετών . Αυτό είναι σφάλμα. Το μόνο που θα καταφέρουν είναι να κουραστούν, και την επόμενη μέρα να μην είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν στις εξετάσεις τους. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε πως ο εγκέφαλος για να λειτουργεί σωστά θα πρέπει να υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις. ΥΠΝΟΣ + ΚΑΛΟ ΦΑΓΗΤΟ + ΑΡΚΕΤΟ ΝΕΡΟ = ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!!
  • Πολλοί μαθητές πιστεύουν πως με το να έχουν έναν καφέ στο χέρι πρωί και βράδυ θα τους βοηθήσει να μένουν ξύπνιοι και να έχουν καλύτερες αποδόσεις σε διάβασμα και μνήμη. Κάτι τέτοιο είναι λάθος! Το μόνο που μπορεί να τους βοηθήσει σε αναπάντεχα μεγάλο βαθμό είναι ( εκτός από το καλό φαγητό ) το πολύ νερό. Και ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της νύχτας αν κρίνουν αναγκαίο πως πρέπει να ξενυχτίσουν αλλά και κατά την διάρκεια των γραπτών εξετάσεων. Το νερό λόγω του οξυγόνου από το οποίο συνίσταται, οξυγονώνει τον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να προκαλεί διαύγεια, αύξηση της μνήμης, ηρεμία και καταστολή του άγχους και των αρνητικών συναισθημάτων και σκέψεων που μπορεί να προκληθούν.
  • Οι μαθητές μπορούν να αφιερώσουν και επιβάλλεται να αφιερώσουν λίγο χρόνο σε δραστηριότητες που τους ηρεμούν, τους ευχαριστούν και τους προκαλούν χαλάρωση και ευχάριστα συναισθήματα. Κάτι τέτοιο θα πρέπει να υποστηριχθεί και από την οικογένεια χωρίς να θεωρηθεί χάσιμο χρόνου ή τεμπελιά. Ο οργανισμός έχει ανάγκη να βρίσκεται σε μια ισορροπία για να λειτουργεί σωστά, ομαλά και αποδοτικά. Όταν λοιπόν βρίσκεται υπό συνεχή πίεση, άγχος και αρνητικά συναισθήματα, εάν δεν μπορεί να τα αποβάλλει θα πρέπει τουλάχιστον να τα εξισορροπεί με κάτι ευχάριστο, ήρεμο και δημιουργικό.
  • Ένα ακόμα σημαντικό σφάλμα στο οποίο πέφτουν πολύ μαθητές είναι οι συζητήσεις «ράδιο αρβύλα». Μην μπαίνετε σε διαδικασία να συγκρίνεστε με άλλους μαθητές και συνυποψήφιούς σας σχετικά με το τι διαβάσατε, ποια είναι τα θέματα sos και πολλά άλλα. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να σας προκληθεί μεγαλύτερο άγχος και πανικός χωρίς κανένα λόγο. Δείξτε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας και πιστέψτε στις δικές σας δυνάμεις. Αυτή τη μάχη θα την δώσετε και θα την κερδίσετε μόνοι σας.
Ετικέτες: 
πανελλαδικές εξετάσεις
συμβουλές
γονείς
παιδιά